Selepas pimpinan PAS mengumumkan Dokumen Negara Islam pada 2003, setelah dicabar oleh Perdana Menteri pada masa itu Tun Dr Mahathir Mohamad, ia menjadi salah satu faktor utama parti itu tewas teruk dalam pilihan raya umum 2004.
Daripada 27 kerusi Parlimen yang dimenanginya dalam PRU 1999, PAS hanya mampu kekalkan 6 kerusi Parlimen. Banyak pihak mengatakan PAS kehilangan undi bukan sahaja dari kalangan bukan Islam tetapi juga dari orang Melayu yang dikatakan “resah” dengan konsep negara Islam parti itu.
Sebenarnya Dokumen Negara Islam 2003 adalah kosep yang berlawanan dengan cadangan asal yang dibawakan oleh Allahyarham Datuk Fadzil Noor selaku Presiden PAS, sejak 2001 dalam bentuk Memorandum PAS kepada Rakyat Malaysia – Pemerintahan Islam Dalam Abad ke-21.
Di antara Disember 2001 dan Mac 2002, draf empat muka surat telah dibincangkan oleh sabahat-sabahat PAS termasuk aktivis NGO yang kemudiannya dibawakan oleh Fadzil dalam muktamar PAS ke-48 di Kota Bharu, Kelantan pada Mei 2002.
Fadzil yakin memorandum itu yang masih dalam peringkat persediaan itu mampu mencari titik pertemuan pelbagai peradaban, kepercayaan dan pegangan politik rakyat. Baginya, sifat pemerintahan Islam perlu ada syura, pemilihan dan demokrasi kerana pembinaan negara mesti berpaksikan kepada akhlak dan sistem nilai yang tinggi bertunjangkan sistem kepercayaan yang benar.
Beliau turut menjelaskan bahawa pentadbiran yang dicita-citakan PAS ialah yang mendukung kedaulatan undang-undang serta menekankan aspek khidmat dan kebajikan sehingga melahirkan “Negara Berkebajikan” yang diharapkannya dapat memakmurkan negara dengan kebajikan serta mengelakkan kerosakan, pembaziran dan kemusnahan.
Tujuh perkara asas dalam Memorandum itu adalah:
● Masyarakat madani
● Hak saksama (al-musaawah)
● Kedaulatan undang-undang berasaskan syariah yang luas makna dan ruang lingkupnya
● Keadilan (al-‘adalah)
● Meritokrasi (as-solahiyah)
● Negara berkebajikan
● Pentadbiran dinamik dan inovatif
Sayangnya, Fadzil meninggal dunia tidak lama selepas muktamar itu, pada 23 Jun 2002, yang mengakibatkanMemorandum itu tidak lagi menjadi keutamaan PAS.
Namun begitu, sebulan selepas perginya Fadzil, PAS menyusun semula Memorandum itu untuk dibincangkan bersama dengan rakan-rakan seperjuangan di luar parti di mana tujuh perkara asas dikekalkan dengan huraian yang lebih panjang.
Apa yang mengejutkan ialah satu dokumen yang berlainan sama sekali telah dikeluarkan pada November 2002 atas namaDokumen Negara Islam yang direstui oleh Majlis Syura Ulama PAS.
Dokumen itu juga mempunyai tujuh prinsip, seperti mana Memorandum, tetapi ia berbeza dalam banyak segi.
Tujuh perkara asas Dokumen itu ialah:
● Negara undang-undang di mana dijelaskan bahawa hudud, qisasa dan takzir akan dikenakan kepada orang Islam sahaja tetapi yang bukan Islam boleh memilih sama ada menerima hukum itu atau common law
● Sistem khilafah di mana pemerintah mesti melaksanakan hukum Islam, jika tidak mereka dianggap pengkhianat amanah Allah
● Takwa
● Sistem syura (concensus) di mana ia akan membincangkan perkara-perkara yang boleh diijtihadkan sahaja, dan tidak boleh dalam hukum-hukum tetap Islam (qat’i)
● Keadilan dan kesamarataan (al-‘adaalah wal musaawaah) yang dijelaskan tidak sama dengan persamaan (equality) dan sama bahagian (fairness)
● Kebebasan (al-hurriyyah) yang tidak boleh bercanggah dengan syara’
● Ketuanan mutlak (as-siyaadah wal haakimiyah) atau sovereignty yang mana hak ketuanan adalah milik Allah dan tidak boleh diganggu oleh mana-mana pihak.
Walau apa pun niat baik pimpinan PAS dalam menyediakan Dokumen ini, persepsi orang ramai terhadapnya telah menyebabkan parti itu ditolak dalam PRU 2004. Ia dlihat sebagai menakutkan orang bukan Islam dan orang Islam yang berpendirian sederhana.
Menjelang 2007 di mana pentadbiran Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi yang lemah telah membangkitkan rasa tidak puas hati rakyat, ramai pemimpin PAS terutamanya mereka yang bersikap sederhana telah menyertai gerakan-gerakan mobilisasi demokrasi seperti perhimpinan Bersih yang mendesak kerajaan Barisan Nasional supaya telus dan adil dalam pilihan raya.
Pada masa itu juga PAS mula kembali kepada idea asal Fadzil yang mahu parti itu menjadi lebih terbuka dan berarus perdana dalam menarik sokongan rakyat. Ia juga usaha sesetengah pemimpin PAS untuk membuktikan bahawa Islam bukan sempit ajarannya, Islam adalah untuk semua.
Kejayaan besar PAS bersama PKR dan DAP dalam PRU 2008 meyakinkan banyak pihak supaya parti itu berjuang bersama-sama dalam satu gabungan yang kemudiannya dinamakan Pakatan Rakyat.
Dengan adanya barisan baru PAS yang dipilih dalam muktamar PAS ke-57 di Kuala Lumpur hujung minggu lalu, hasrat Tuan Guru Abdul Hadi Awang untuk meluaskan usaha promosi Negara Berkebajikan dilihat akan membuahkan hasil.
Seperti yang dijelaskan oleh Hadi, Negara Berkebajikan adalah konsep yang berteraskan Islam dan boleh diterima oleh semua orang tanpa mengira agama dan kaum. Ini bermakna PAS tetap boleh memperjuangkan agenda Islam yang benar-benar memberi manfaat kepada semua manusia.
Memetik kata-kata Hadi, “Kita mulakan dengan pelaksanaan Negara Berkebajikan. Ia ada dalam Islam dan al-Quran. Dalam al-Quran tidak sebut Negara Islam, ia sebut Negara Berkebajikan”, ia mengingatkan kita semua kepada apa yang diperjuangkan oleh Allahyrahm Ustaz Fadzil untuk membawa imej Islam yang lebih demokratik, inklusif, terbuka dan adil tanpa mengorbankan prinsip perjuangan PAS.
Sejak 2004, PAS telah melalui jalan yang sukar dan penuh berduri. Rasa kurang keyakinan diri di kalangan pemimpin tertentu PAS juga membuatkan mereka serba-salah dengan tawaran UMNO untuk bersatu padu demi perpaduan Melayu.
Sekarang ternyata impian Fadzil sudah menjadi kenyataan. PAS dilihat sudah bersedia untuk kembali dengan penuh komitmen terhadap Pakatan Rakyat, selaras dengan impian Fadzil yang mahu menawarkan alternatif terbaik kepada rakyat pelbagai kaum dan agama, untuk mengambil alih pentadbiran negara daripada UMNO dan BN. – Roketkini.com
Pengerusi DAP yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh menggesa mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad supaya berkelakuan seperti seorang negarawan ulung dan menutup mulutnya.
Katanya, Dr Mahathir yang sedang “meniti usia yang senja” sepatutnya menggunakan sisa-sisa kehidupannya supaya bertaubat atas segala salah laku silamnya.
“Dia banyak buat kesalahan (semasa menjadi perdana menteri) dan sepatutnya menggunakan sisa-sisa kehidupannya untuk bertaubat kerana banyak bersalah kepada negara dan rakyat,” katanaya.
“...Sebagai perdana menteri, dia sangat degil dan tidak sepatutnya berkelakuan seperti itu.”
Menurut Karpal lagi, Mahathir juga tidak sepatutnya campur tangan dalam hal ehwal Pakatan Rakyat.
Beliau mengulas komen dalam blog yang dimuat-naik oleh Mahathir semalam yang mendakwa Karpal sepatutnya gembira dengan barisan kepimpinan baru PAS yang dikatakan lebih rapat dengan DAP.
Mahathir menulis Karpal tidak lagi perlu mati untuk PAS melangkah mayatnya terlebih dahulu jika parti tersebut berhasrat mahu menubuhkan sebuah negara Islam kerana, perjuangan pengerusi DAP itu sudah pun tercapai tanpa perlu dia bersusah-payah.
"Tokoh yang memang besar di sebalik muktamar kali ini adalah Karpal. Perjuangannya supaya PAS gugurkan matlamat untuk mendiri negara Islam yang akan menguatkuasa hukum hudud sudah pun tercapai. Karpal tidak perlu mati untuk PAS melangkah mayatnya.
"Belum pun dia mati, PAS sekarang sudah menjadikan perjuangan untuk negara Islam dan hukum hudud tidak lagi perkara utama. Sekarang PAS akan berjuang untuk negara kebajikan," kata Mahathir dalam blognya.
Mengulas tulisan itu, Karpal berkata Mahathir juga tidak harus lupa bahawa sekitar 2001 di perhimpunan Gerakan, mantan perdana menteri itu telah berkata Malaysia adalah sebuah "negara Islam".
“Kenyataan di blognya itu tak perlu kerana dia sudah berkata demikian, kali pertama pada 2001, kecuali dia sudah lupa,” kata Karpal.
Beliau juga mengalu-alukan tindakan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mahu membawa Malaysia ke sebuah negara berkebajikan jika Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya.
Muktamar PAS ke 57 pada 3,4,5 Jun baru–baru ini mendapat perhatian orang ramai. Kalau dulu tidak ada siapa yang berminat mengikuti perkembangan PAS tetapi sejak pasca PRU ke 11, perkembangan PAS diberi tumpuan yang mendalam. Utusan Malaysia dan TV arus perdana yang sememangnya bersikap negatif dengan PAS menggunakan kesempatan Muktamar kali ini untuk ‘membelasah’ PAS tetapi dengan cara yang halus dan menyakitkan.
Apa yang pelik dalam liputan ini, pemimpin-pemimpin Umno dan para ahli akademik yang menjadi alat dan perkakas buruk Umno seolah-olah lebih hebat penghayatan mereka kterhadap perjuangan PAS, malah ada yang mengatakan PAS telah hilang ketulenan perjuangannya apabila sedia tunduk kepada desakan Dap dan PKR dan sanggup meninggalkan perjuangan Islam yng dibawa selama ini.
Kepada Utusan dan TV arus perdana saya ucapkan syabas kerana memberi tumpuan walaupun caranya tidaklah cerdik, tetapi yang penting kepada para penganalisa dari ahli akademik mereka telah menggadaikan nilai akademik mereka untuk kepentingan Umno saya ucapkan takziah kepada karier mereka. Kepada pemimpin Umno saya tak tahu nak ucapkan apa-apa tentang komen mereka tetapi yang pasti mereka ‘lebih PAS dari PAS!’
Apa yang lebih penting dalam memahami isu muktamar PAS bukanlah apa yang mahu difahamkan oleh media massa perdana yang bertaraf ‘longkang’ dan ‘parit’ itu, tetapi apa yang lebih penting ialah apa yang PAS mahu lakarkan untuk masa depan perjuangannya. Perjuangan selama 57 tahun ini bukanlah satu perjuangan yang melalui jalan yang mudah.
Telah beberapa kali PAS rebah dan bangkit, rebah dan bangkit sehinggalah ia mampu sampai kepada tahapnya yang ada hari ini. Tahapnya hari ini bolehlah dibanggakan berdasarkan kepada beberapa halangan yang berjaya diatasi oleh PAS sepanjang keberadaannya di pesada politik tanahair. Antaranya ialah, PAS bukan sahaja didokongi oleh segmen berlatarbelakangkan agama tetapi juga oleh segmen lain yang berperanan aktif. Kedua, PAS berjaya meroboh tembok yang memisahkannya dengan pengundi bukan Islam dengan pencapaiannya yang terbaik di kawasan-kawasan campuran. Ketiga, PAS mempunyai sayap bukan Islam (DHPP) dalam struktur partinya yang tidak pernah dibayangkan sebelum ini dan akhirnya PAS berjaya melebarkan pengaruhnya di luar kawasan tradisinya di Pantai Timur dan Utara ke Tengah dan Selatan tanahair termasuk Sabah dan Sarawak. Pencapaian-pencapaian ini berlaku di tengah-tengah suasana permusuhan media perdana kepada PAS dan aturcara permainan demokrasi yang tidak adil. Bagi parti lain yang tidak mempunyai kekuatan ideologi dan organisasi parti sudah pasti akan berkubur untuk terus hidup dalam suasana sedemikian rupa, tetapi PAS mampu hidup malah terus segar bugar seperti rangkap akhir lagu PAS yang berbunyi: “Berpandukan Al Quran dan Sunnah, suburlah hidupnya dan pasti berbuah…” Inilah buah-buahnya yang dipetik oleh generasi PAS hari ini. Malangnya kita tidak akan mengharapkan para ahli akademik ‘dungu’ mampu melihat pencapain-pencapaian ini, janganlah mengharapkan Umno pula nak ingatkan pencapaian-pencapaian PAS!
Para perwakilan Muktamar ke 57 sebenarnya mengirimkan isyarat kepada orang ramai bahawa mereka telah membuat beberapa pertimbangan yang matang di mana asasnya ialah, ketokohan kepimpinan bukan sahaja keperluan dalaman tetapi ia perlu diambil kira keperluan persepsi awam di luar parti. Dengan kata lain ketika mereka mengundi mereka bukan ‘bijaksini’ sahaja tapi juga ‘bijaksana’ maksudnya mereka perlu mengambil kira orang lain dan bukannya syok sendiri. ‘Syok sendiri’ ialah apabila mereka melantik kepimpinan yang mereka kenal dalaman sahaja tetapi tidak mengambil kira populariti kepimpinan di kalangan awam. Barisan teratas yang baru dipilih memperlihatkan populariti kepimpinan yang diiktiraf oleh orang awam. Selain Presiden yang dikenali dalam dan luar negeri, Timbalan Presiden Mat Sabu sememangnya tokoh dikenali ramai kerana pidatonya dan komitmennya kepada reformasi demokrasi di negara ini. Ketiga-tiga Naib Presiden pula iaitu Salehudin, Husam dan Mahfuz mempunyai kekuatan akar umbi dan popular di kalangan massa. Undi tertinggi AJK Pusat pula iaialu Sdr Mazlan Aliman berjaya menggegarkan isu Felda sehingga menjadi isu nasional. Ini adalah sebagai contoh para perwakilan membuat pertimbangan impak kepopularan selain daripada komitmen mereka kepada dasar dan perjuangan parti.
Isyarat perwakilan juga mengharapkan beberapa pembaharuan dalam parti apabila mereka berani memecah tradisi mengundi calon ‘bukan ustaz’ untuk nombor 2 tertinggi parti. Ini bermakna, ‘jika kami berani memecah tradisi, kami mengharapkan sesuatu daripada keberanian ini dengan usaha pembaharuan yang berupaya melonjakkan parti ke hadapan.’ Ketegasan ini mudah difahami kerana perwakilan mengharapkan barisan ini mampu membawa hasrat persediaan PRU 13 dimana untuk PAS berjaya menambat hati pengundi, persediaan organsiasinya perlu di tahap yang meyakinkan pengundi dari sudut PAS seharusnya membawa aspirasi nasional. Mengolah parti dalam proses menasionalkannya memerlukan seni kepimpinan tahap tertinggi dalam mengimbangi prinsip Islam sebagai dasar parti dan keperluan nasional sebagai manifesto politik parti kepada orang ramai. Ini sebahagian daripada harapan yang dikalungkan kepada kepimpinan yang baru.
Satu fakta yang tidak dinafikan ialah kenyataan bahawa lanskap politik negara akan berubah dengan tumbangnya Umno dan BN. Impak tumbangnya regim lama ini akan mengubah cara pentadbiran politik di negara ini dimana satu wajah baru akan muncul dan satu waktu peralihan akan berlaku bagi mengurus ‘after-shock’ jatuhnya satu sistem lama. Kekosongan kejatuhan Umno/BN perlu diisi oleh PR dan PAS mesti memimpin usaha pengisian ini nanti. Retorik kepimpinan PAS perlu diterjemahkan dalam praktikaliti manifestonya di mana buku jingga sedia ada perlu dihadam oleh para pengundi nanti. Kesemua tawaran-tawaran ini akhirya akan berpijak kepada satu persoalan penting iaitu, apakah perubahan yang ditawarkan oleh PR akan menjejaskan asas-asas kenegaraan yang terbina selama ini? Kepimpinan baru mesti meyakinkan 27 juta rakyat Malaysia bahawa tanggungjawab mempertahankan asas-asas kenegaraan adalah komitmen PAS dan PR dan untuk berbuat demikian PAS perlu diyakin dan diterima sebagai pembawa obor aspirasi nasional. Komitmen kepada Perlembagaan Persekutuan dan simbol-simbol serta penghayatan patriotism perlu dilihat mengalir dalam seluruh organ parti dan terungkap dalam retorik ucapan-ucapan kepimpinan.
Makna Muktamar ke 57 ini penting untuk kita melihat satu perubahan lanskap politik yang bakal akan berlaku dan secara kebetulan PAS memberanikan diri untuk membuat pemilihan pada kali ini walaupun Umno dan DAP menangguhkan pemilihan parti masing-masing. Ini satu keberanian dari PAS untuk mengatakan kepada orang ramai bahawa ia tidak perlu bimbang perubahan pucuk kepimpinan mahupun kesan proses pemilihan bahkan barisan yang dipilih baru-baru ini adalah untuk menyediakan ruang yang akan ditinggalkan oleh regim lama dalam cita-cita PAS untuk memartabatkan maruah dan hak rakyat demi negara yang tercinta. Prospek kepimpinan baru dalam perubahan lanskap politik negara cerah dan meyakinkan.
Kenneth Mathis is the kind of man who values stability.
More than three decades ago, when he was 19, Mathis was hired by the Federal Deposit Insurance Corporation, a government position that seemed to confer assurance of middle class comforts.
As an African American, he figured a job with a government agency would be a way around "the good old boy networks" that seemed to preclude his employment at many private businesses. He reckoned that a government job would spare him from the volatility faced by private companies, meaning his paycheck would continue through good times and bad.
Mathis later took a job that kept him at home in Houston, joining the city’s Housing and Community Development Department, a position that he figured would last until retirement.
But his vision of a steady career culminating in a farewell cake and a pension came to an abrupt end last August, when his boss summoned him into his office, closed the door and told him that his job was being eliminated.
Within minutes, a pair of plain-clothes police led Mathis to another office, where he was forced to surrender his government identification card and city-issued-cell phone. He grabbed his bag and a picture of his wife before being escorted to the elevator door.
"Working for the government was supposed to have been the safe route," said Mathis, 55. "Somehow, I fell through a trap door."
Such a sentiment has echoed throughout the nation, as the red ink left in the wake of the Great Recession prompts federal, state and local government agencies to pare down payrolls and eliminate positions that have sustained middle class dreams for decades. Since the beginning of 2008, some 375,000 government jobs have been eliminated, according to the Labor Department.
The cuts fall with marked impact on African Americans such as Mathis. Nearly 21 percent of the nation’s working black adults hold government jobs, as compared to some 17 percent of white workers and 15 percent of Latinos. Public agencies are the single largest employer for black men, and the second most common for black women.
The disproportionate vulnerability of African American employees to the impacts of government budget cuts helps explain why black workers have fared so much worse than other slices of the population since the recession’s end. In May, the unemployment rate among black Americans reached 16.2 percent, up from 15.5 percent a year earlier. By contrast, white unemployment was eight percent, an improvement from the 8.8 percent level of a year earlier.
The loss of government paychecks erodes one of the great equalizing forces at play in the American economy for more than a century. A government job has long offered a pathway for African Americans to sidestep discrimination that has impeded progress in the private sector, where social networks often determine who has a shot at the best jobs, say experts.
The 1987 film Hollywood Shuffle embodies the crucial importance of government work for black families. In one scene, a struggling black actor is reminded by his grandmother that he can always get work at the post office.
"Something similar but maybe less pronounced can be said about a lot of government agencies," said Philip Rubio, a labor historian at the University of North Carolina A&T State University, who took that movie scene as the title for an academic book on the subject, "There’s Always Work at the Post Office."
African Americans first gained employment in the postal service in the 1860s, in the wake of the Civil War. Two decades later, the post office began hiring through the civil service exam, creating equal access to jobs and equal pay regardless of race or gender. And civil service protections allowed postal workers to get involved in controversial issues such as the earliest stages of the Civil Rights Movement without risking their jobs.
By 1940, 14 percent of the black middle class worked for the postal service, according to Rubio. In the decades since, other government departments, from housing to public works to sanitation, became major employers.
But now, with the broader economy stuck in a deep rut and working opportunities chronically lean, those government jobs are diminishing, too.
"Many of the black people you don’t hear about on the news, the black people who own homes, who can afford to send their children to college and have modest savings, many of them worked for some branch of government before the recession began," said Steven Pitts, a labor economist at the University of California, Berkeley’s Center for Labor Research and Education. "There is good reason to be very concerned about what will happen when this work disappears."
Houston does not, at first glance, seem like the sort of place where workers would be suffering. A sprawling metropolis defined by big oil, big malls and big freeways, the Texas city seemed impervious to the forces of decline that have beset so much of the country in recent years.
"To explain that I just need one word: oil," said Mike Valant, survey chairman with the Houston branch of the Institute for Supply Chain Management, who issues a monthly report on Houston’s economy monitored closely by the Federal Reserve. "Oil hasn’t taken much of a hit. Also the health care industry just kept growing."
The Houston area’s roughly two million residents –- about 23 percent of them black –- work largely in three industries: oil, health care and government.
But like every major American metropolitan area, Houston suffered the end of the speculative frenzy in real estate. By the end of 2010, some 12 percent of the city’s housing sat vacant, according to Census data. With so many houses empty and real estate transactions stagnant, the city saw its revenues decline as development fees fell off, along with sales and property taxes.
By March it became clear. The city faced a budget shortfall of $130 million, and given that Houston is legally required to balance its budget, cuts became virtually unavoidable. The majority of Houston’s government workers are black, so those cuts would almost certainly fall heavily on the African American community.
Mathis was among 60 city government workers who lost their jobs in the course of department consolidations during 2010. A similar fate now confronts 750 additional municipal employees who will be laid off on July 1.
Most major American cities have been eliminating government jobs. Local governments have shed 446,000 employees since employment in the sector hit its peak in September 2008. They plan to cut nearly 500,000 more over the next two years, according to a national survey of governments.
The impact of those cuts seems certain to fall disproportionately on African Americans, exacerbating already extreme rates of joblessness. It's no coincidence, some black union activists say. Many think the preponderance of African Americans in the government workforce makes them a useful target for some politicians –- particularly Republicans, cognizant that the black vote trends overwhelmingly Democratic.
"In some states I think it’s a power play, pure and simple," said Lee Saunders, secretary treasurer of the American Federation of State County and Municipal Employees, a public sector union, and the son of a union bus driver. "In some sort of sick way, some of these ultra conservatives think that if you hurt African Americans and they are laid off and can't find work that there may be negative implications for the 2012 presidential election. If you have a lot of people who are frustrated, maybe it is going to be very hard to get your base out to vote."
The first time Cassandra Marshall walked though the doors at 640 Temple Street in downtown Detroit, it was the early 1970s. A 19-year-old welfare mother, she was summoned to answer her social worker’s questions.
More than a quarter-century later, in 2009, Marshall worked in the very same office as her social worker. Now a manager with a master’s degree, she earned $62,000 a year and had a six-figure balance in her 401(k) retirement account. Her two children had nearly completed college.
But in March 2009, Wayne County executive Robert Ficano announced the need to reduce its payroll as the local government contended with a projected budget deficit of at least $90 million. The cash-strapped county would first offer buyouts. If that didn’t close the gap, layoffs would follow.
Marshall absorbed this news and realized that she might wind up on the layoff list.
"There are still office politics when you work for the government," said Marshall. "I really had to think about my odds, my needs, where I was at. I realized I had accomplished what I set out to do –- put my babies through school. So I didn’t have to keep fighting to hang on."
So, on June 1, 2009, she reluctantly accepted a buyout. She traded in her career for about $3,000 in severance, plus the assurance that she would be eligible for unemployment benefits while she looked for work.
The next day, Marshall suffered what she refers to as her first panic attack.
"I absolutely could not breathe," she said. "I was like, 'What have I done? This is Wayne County.' If you aren’t UAW (a United Auto Workers union member), Wayne County is the absolute best you are going to do, especially if you are a black woman who came up when I did. I was 56 years old and really thinking, 'where in God’s name am I am going to work?' I was in uncharted waters."
Today, Marshall’s children are college graduates with careers. She works for a private social service agency, a federal government contractor, operating a prisoner reentry program. She loves her work, she says, calling it, "The job I was born to do." Yet it pays nearly $20,000 less than her old job with Wayne County.
"I’m living a life I never would have imagined," Marshall said, and not for the first time.
For Marshall, the lost income means that she may not be able to hold on to her home. She is already underwater and the payments are difficult to make. But Marshall said she is at peace with whatever comes next. And she is thankful to have once worked for Wayne County.
"That allowed a single mother like me to build a retirement," she said. "If I had never worked there, the plan would be that I would work until I die. That’s how important that job was."
In Houston, Mathis still struggles to adjust to a life shorn of the stability he had always sought and mostly known.
He feels the burden of financial responsibility, a house to maintain and two cars. He and his wife, who works as a placement agent at a staffing company, were accustomed to a household income of $90,000 a year. Mathis’ paycheck made up more than half that income. The cuts to the city’s budgets triggered deep cuts in their own spending.
"I can honestly say that this is the first time since probably my 20s that I’ve had to monitor my lights," said Mathis. "We are watching our pennies."
Mathis tried to use his job loss as a chance to focus on gaining new skills. He resumed studies toward an MBA, graduating in January. Since then, he has applied for all sorts of jobs: public and private positions, jobs in the financial industry, in insurance and in sales.
Two weeks ago, Mathis landed a contract accounting job with Houston’s health department. The job is set to end July 31 but could be extended, Mathis has been told. He’s also in the running for another contract job with a private company. Neither job comes with any benefits, a major loss for a 55-year-old man.
In February, Mathis also started up a trio of online retail businesses, selling essential oils and gifts over the Internet. Mathis says they are moving along "slowly." They have not turned a profit yet, but the contract work has given him a bit of money to help promote the sites.
That puts Mathis in at the edge of a new trend. Depending on your perspective, he's a man who has lost the safety net of a public sector job and now scrambling to replace the income, or a reluctant yet eager fledgling member of the business world.
"Probably, many more of us who are going to have to become entrepreneurs," he said. "Pray, let it ride, and see what happens."
Kenneth Mathis is the kind of man who values stability.
No comments:
Post a Comment